„Nízkoprah“ pomáhá lidem

ilustr. foto
  •  

Rok a půl už působí sociální služba Nízkoprahové denní centrum Květina v Denisově ulici v Teplicích. Svou činnost zaměřuje na lidi bez domova či na osoby v bytové nouzi s cílem přispět k řešení problematiky bezdomovectví. Každodenním provozem nabízí zařízení potřebným bezpečné zázemí pro řešení jejich situace, kterou s nimi probírá sociální pracovník. Dále se zde lidé mohou vysprchovat, získat čisté oblečení či se najíst. Existence služby a její provoz vyvolává v mnohých rozporuplné emoce a názory.  Někdo pomoc lidem, kteří se ocitli na okraji společnosti vítá a oceňuje, někdo službě připisuje například nárůst počtu bezdomovců či nepořádek v Teplicích.

„Vznikem a provozem služby se město Teplice přidalo k větším městům v Ústeckém kraji, které se také dlouhodobě problematikou bezdomovectví zabývají. Celkem v kraji nalezneme deset takových to služeb. Chceme-li ve vzájemné spolupráci problém aktivně řešit, je nezbytné jej také dobře znát. Kromě podpory k zajištění základních lidských potřeb jako je strava, hygiena, čisté oblečení, pobýt chvíli v klidu a bezpečí bez odsuzování, služba poskytuje také nezbytnou sociální práci v podobě individuálního poradenství. Během léta se pracovníkům nízkoprahového denního centra a pracovníkům terénních programů podařilo například podpořit pět osob bez přístřeší tak, že nyní jsou osobami bydlícími. Dvě z nich jsou v nájemním vztahu, další tři osoby nastoupily do azylových domů.“ popisuje vedoucí služby Barbora Vernerová.

„Klientům pomáháme také vyřídit si nové doklady totožnosti, s evidencí na úřadu práce a žádostí o příspěvek na živobytí, aby měli nějaké příjmy. To je takový základ, aby se člověk mohl posouvat dál při řešení nepříznivé životní situace. Z ulice není jiná cesta než přes bydlení. S občankou a základním příjmem v podobě dávky hmotné nouze, která je dva až tři a půl tisíce korun měsíčně, může pak klient oslovit alespoň azylové domy.“, vysvětluje sociální pracovnice služby Michala Haislerová a doplňuje: „Klientům pomáháme hledat lékaře, zaměstnání, sepisujeme životopisy, pomáháme s přeregistrací zdravotní pojišťovny. Klientům zprostředkováváme kontakt s dalšími subjekty jako jsou terénní programy nebo Poradna pro integraci, magistrát města, azylové domy či domovy seniorů.“

„Během měsíce se ve službě realizuje přes 800 návštěv. Dochází k nám kolem 110 osob měsíčně. V létě jsme zaznamenali o naši službu zvýšený zájem ze strany nově příchozích osob, kterých bylo v červenci 15 a v srpnu dokonce 22. Ve většině případů se jedná o lidi z Teplicka či přímo z Teplic. Jejich příběhy jsou různé, cesta na ulici je opravdu někdy velmi rychlá.“ dodává vedoucí služby Barbora Vernerová.


  •  

Napište první komentář

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*


*