
Sklářská společnost AGC se nechce spoléhat pouze na vrtkavý pracovní trh a vsadila na výchovu nových budoucích zaměstnanců. Už od devadesátých let je zřizovatelem střední školy, která dlouhodobě patří mezi nejprestižnější v regionu. Momentálně finišují práce na výstavbě nového pavilonu školy, díky kterému budou mít studenti ještě komfortnější výuku.
„Celá dostavba je investice za zhruba 80 milionů korun a pro udržení konkurenceschopnosti se rozhodně vyplatí. Z pohledu zřizovatele jde o strategický krok: škola je v AGC vnímána jako odpověď na dlouhodobý nedostatek kvalifikovaných techniků v regionu a způsob, jak praktickou výuku synchronizovat s požadavky trendu Průmysl 4.0,“ říká ředitel školy Tomáš Holomek.
Jak se nápad na rozšíření školy vlastně zrodil?
Naše škola zareagovala na potřeby společnosti AGC Flat Glass Czech a také dalších zaměstnavatelů v regionu Ústí nad Labem, kterými byl a stále je hlášen akutní nedostatek odborných pracovníků v oblasti elektrotechniky a moderních technologií, naplňujících trendy Průmysl 4.0. Tím vyvstala potřeba moderního zázemí, především pro elektrotechnické obory. Interiér školy byl situován v oddělených budovách a pro garanci bezpečného pohybu žáků a zaměstnanců bylo smysluplné propojit vše do jediného komplexu. Nový pavilon tak logicky navazuje na současné uspořádání areálu a na rozvoj technických oborů Elektrikář, Mechanik elektrotechnik a Informační technologie.
Co všechno v novém pavilonu vzniká a jak bude vypadat?
Nový pavilon B nabídne centrální šatny pro všechny žáky, nové klidové zóny nebo například venkovní učebnu, situovanou na střeše vstupního traktu. Současně vzniká 8 nových odborných učeben a dílen. Kromě dvou teoretických učeben i dvě dílny pro robotiku a automatizaci, dvě dílny elektrotechniky či praktické učebny pro Internet věcí, počítačové sítě a kyberbezpečnost. Kromě toho pavilon B nabídne i kabinety pro učitele, menší šatny a sprchy pro zázemí tělesné výchovy, novou školní knihovnu a reprezentativní místnost pro jednání s rodiči. Vnější vzhled se snažíme zakomponovat do stávajícího stylu staré budovy A i novější budovy C, alespoň barevně, a myslím, že se to povedlo. Interiéry dostavované části jsou koncipovány poměrně industriálně a zároveň minimalisticky.
Stavba se chýlí ke konci a už brzy ji budou moci žáci a učitelé využívat. Zaznamenal jste už z jejich strany nějaké reakce?
Samozřejmě ano. Přestože většinu interiéru žáci ani učitelé z důvodu dosud probíhajících stavebních činností nemohli vidět, myslím, že kromě zvědavosti a očekávání převládají pozitivní emoce. Žáci technických oborů se nejčastěji ptají na nové robotické pracoviště a síťové laboratoře, učitelé oceňují, že se výuka ještě víc přiblíží praxi (robotika, PLC, průmyslové sítě). To je přesně v souladu s filozofií zřizovatele – výuka v co největším kontaktu s realitou výroby. Zaregistroval jsem i určitou míru lítosti, především směrem od žáků netechnických oborů. Jsem ale názoru, že i když nebudou navštěvovat nové dílny, prostory přístavby se týkají opravdu všech, ať již zmíněné šatny, školní knihovny, nebo klidové zóny. Těšit se mohou opravdu všichni, obzvlášť pak na venkovní učebnu a „zelené“ zázemí, které bude umístěné také na střeše spojovacího krčku.
Jaké nové technologie budou součástí výuky a jak se promění přístup k digitálním dovednostem?
Vedle stávajících IT a elektro laboratoří přidáváme PLC pracoviště, průmyslové roboty (FANUC/FESTO) a CISCO sítě – tedy přesně to, s čím se absolventi setkají v moderní výrobě a správě podnikových sítí. U oboru Mechanik elektrotechnik rozvíjíme programování PLC jednotek a řídicích systémů robota, konkrétně v TIA Portal od SIEMENS, RoboGuide od FANUC a RobotStudio od ABB, tedy výhradně v profesionálních prostředích, ve kterých se žáci seznamují se základy robotiky a automatizace. Pro obor Elektrikář otevřeme nové, moderně vybavené dílny pro odborný výcvik s vybavením firmy Diametral. Jedná se o revoluční systém VertiGO, který je navržen jako otevřený stavebnicový systém, což umožňuje snadnou výměnu a doplňování přístrojů a komponentů dle aktuálních potřeb. Tento systém od českého výrobce umožňuje přizpůsobení pracoviště individuálním potřebám každého žáka a podporuje zdravé pracovní návyky.
Je v plánu bezbariérovost celého areálu? A jaké další zlepšení komfortu projekt přináší?
Ano. Projekt výslovně řeší bezbariérovost celého areálu včetně nových zpevněných bezbariérových ploch a protipožárního schodiště. Ve stávajících objektech jsou souběžně doplňovány transportní plošiny pro fyzicky hendikepované žáky a výraznou dominantou nové budovy je prosklená výtahová šachta. Komfort zvýší centrální šatny, klidové zóny a střešní venkovní učebna pro projektovou a týmovou výuku. V plánu máme zřídit i další prostory, například pro výdej ohřívaných jídel v době velké přestávky, a využitelné bude i nově vybudované schodiště směrem k areálu sklárny AGC, což výrazně zkrátí cestu žáků a učitelů na odloučené pracoviště školní dílny.
Kdy by nové křídlo školy mohlo začít sloužit žákům?
Na tuto otázku se neodpovídá snadno. V této rovnici je příliš mnoho proměnných, které jako škola těžko ovlivníme. Realizace stavby je plánována do 31. 10. 2025. Po jejím dokončení a předání díla musí proběhnout kolaudace a současně s ní bude probíhat instalace technologií a mobiliáře.
O jaké obory je vlastně největší zájem a jak se to v průběhu let mění?
Každý školní rok je svým způsobem specifický a zájem o vybrané obory silně závisí na populační expanzi a nabídce stejných nebo podobných oborů u konkurence. Z dlouhodobého hlediska bych řekl, že zájem o jednotlivé obory je přímo úměrný počtu žáků vycházejících ročníků ze základních škol. Velký počet přihlášek zaznamenáváme u oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika, roste zájem o Informační technologie a obory elektro – Mechanik elektrotechnik a Elektrikář. Tento trend kopíruje poptávku firem v regionu po IT a automatizaci z důvodu výrazného deficitu odborníků na trhu práce.
Nabízíte studentům něco navíc díky kooperaci s firmou AGC?
Ano. Stipendijní program včetně odborné praxe s výhledem na realizaci praktické maturitní zkoušky přímo na pracovištích partnera, jasnou cestu do budoucího zaměstnání s předurčenými sociálně-ekonomickými jistotami a špičkové technologické zázemí ve škole i u partnerů. Díky podpoře mateřské společnosti jsme získali do našich školních dílen robotické vybavení FESTO Mitsubishi a ABB, PLC řídicí jednotky a především personální podporu pro odborný růst našich pedagogů a mistrů odborného výcviku formou odborných stáží přímo na provozech společnosti. Pro sportovce navíc funguje spolupráce s FK Teplice s pravidly pro synchronizaci studia a tréninku. Celá řada známých a úspěšných sportovců vystudovala právě na naší škole.
Jste v čele školy už řadu let. Co pro vás osobně znamená její současná zásadní proměna a jaká je vaše vize vzdělávání?
Proměna školy pro mě znamená zodpovědnost vůči celému regionu, protože naším cílem je i otevření nových dílen jako regionálního školicího centra pro elektrotechniku, robotiku a automatizaci. Je to velká výzva, ale zároveň i jedna z podmínek naplnění indikátorů dotačního programu, díky kterému můžeme dostavbu realizovat. Zároveň je to obrovská příležitost dokázat, že nestátní škola má jasnou a pevně ukotvenou pozici v českém školském systému jako respektovaná vzdělávací instituce s garantovanou kvalitou vystupujících absolventů. Naše vize je proto relativně jednoduchá: vychovávat odborně silné a lidsky vyzrálé absolventy, kteří rozumí technologiím, ekonomice a vzdělávání, umí spolupracovat a jsou připraveni ke vstupu na pracovní trh.

Přidat komentář Zrušit odpověď na komentář