Jakub Mráček: Rekola mění veřejný prostor

Růžová kola můžete v teplických ulicích vídat už bezmála rok. Stojí u stojanů po městě a pro registrované členy projektu Rekola jsou volně k dispozici. V loňském roce na podzim proběhlo testovací období a letos s počátkem jara byl zahájen ostrý provoz. Jak se projektu daří a kam směřuje? O rozhovor jsme požádali lídra projektu Jakuba Mráčka.

Jak se růžová kola v Teplicích osvědčila?

Rekola se v Teplicích osvědčila výborně. Aktuálně evidujeme téměř 2 500 výpůjček a skoro 200 uživatelů.

Vy sám službu využíváte?

Používám ji relativně hodně, a to z několika důvodů. Reálně mi růžová kola na každém rohu šetří čas, je to nejrychlejší doprava po městě. Pak také chci vědět, co lidem nabízíme; osobní zkušenost je silným podnětem k tomu, aby se něco změnilo. A v neposlední řadě mě to ohromně baví.

Proč vlastně jsou vaše kola růžová?

Už jste někdy viděla člověka, který by si dobrovolně koupil svítivě růžové kolo? Kola máme takhle nastříkaná proto, že jsou v terénu hodně nápadná a fungují jako ochrana. Už nám několik lidí díky té barvě zachránilo kolo.

Kradou se rekola? Neničí se?

Letos jsme o žádné nepřišli. Lidé se na ostatní evidentně dívají mnohem pesimističtěji, než jaká je reálná zkušenost. Dokonce nám lidé ve velkém nahlašují špatně zamčená kola a hodně nám tím pomáhají. Tepličané jsou úžasní! Za důležité považuji, abychom si sami sebe jako celé společnosti vážili a nedívali se na ostatní s předsudky, protože tvrzení o tom, že nám kdosi nepřizpůsobivý kola rozkrade, se prostě dlouhodobě nepotvrzuje.

Jak jsou na tom Teplice ve srovnání s ostatními městy, kde tato služba funguje?

Jsme ze všech 5 měst nejmenší – Rekola najdete ještě v Praze, Brně, Olomouci a Budějovicích. Logicky tedy máme nejméně kol i nejmenší provoz. V přepočtu na obyvatele jsme ale na tom ve srovnání s ostatními (s výjimkou Prahy) podobně nebo dokonce lépe. A to mi dělá velkou radost, protože se ukazuje, že sdílení kol, tzv. bikesharing, může mít bez velkých nákladů opravdu téměř každé město.

Co dalšího chystáte?

Velmi brzy se dostaneme na cílových 40 kol v ulicích. Zájem o bikesharing mají i lidé z Bíliny nebo Ústí, tak uvidíme, zda se domluvíme. Nejbližší novinkou je půjčovna kol na výlety do Krušných hor.

Napište první komentář

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*


*