FOTO: Dělníci začali odklízet sesuv na stavbě D8 na Litoměřicku

  •  

Skoro rok a půl od sesuvu na stavbě dálnice D8 na Litoměřicku dnes začala nákladní auta odvážet zeminu z problematického svahu. Sesuv loni v červnu poškodil dálnici i železniční trať. První práce by měly přijít na zhruba 70 milionů korun. Na problematické místo dálnice dnes přijel i budoucí ministr dopravy Dan Ťok.

„Rád bych, aby se práce na D8 urychlily tak, aby se dokončila v co možná nejdřívějším termínu,“ řekl v Ranním interview RadiožurnáluŤok.

Vytrvalý déšť při povodních na začátku loňského června podmáčel svah, a tuny hlíny zavalily dálnici a vlakovou trať.

„Došlo k tomu, že celá dálnice poodjela se sesuvem dále dolů,“ popsal v létě Petr Kycl z České geologické služby zásadní výsledek geologických průzkumů. Sesuv totiž dálnici nejen zasypal, ale svou vahou utrhl i podloží pod už hotovou vozovkou.

„Podařilo se nám také zjistit, že smyková plocha sesuvu probíhá až čtyři metry pod dálničním tělesem, které se bude muset celé přebudovat a stabilitně zajistit,“ dodává Kycl.

Geologové také varovali předtím, že se svah může dát opět do pohybu. První práce tedy spočívají v odtěžení vrchní části problematického svahu.

Jak už dříve řekl vedoucí lovosického stavebního úřadu Petr Soldon, stavebníci musí svah nejdříve odvodnit: „A následně by se měla odvést nejvyšší část. To je právě ta část, která spouští pohyb sesuvu.“

Odcházející ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) potvrdil cenu 70 milionů korun: „Týká se první etapy na odtěžení svahu a vytvoření odvodnění.“

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zadalo prvotní práce společenství firem v čele s Eurovií. Hlavním argumentem zadání zakázky bez výběrového řízení má být rychlost. Právě kvůli riziku dalšího sesuvu. S tím ale nesouhlasí Miroslav Patrik z organizace Děti Země:

„Já si myslím, že je to alibismus, protože kdyby byl svah opravdu rizikový, tak by ministerstvo začalo ihned jednat a udělaly by se průzkumy.“

Materiál, který při sanaci stavebníci odtěží, použijí místo problematického podloží dálnice u Řehlovic.

Nejblíže k zavalené dálnici jsou obce Prackovice a Litochovice. Starostka obou obcí Andrea Svobodová Křešová (nezávislé sdružení) upozorňuje investora od roku 2010 na to, že v celém území došlo k výrazné změně stability:

„Nad Prackovicemi a Litochovicemi se změnila hydrologická situace a naše obce nejsou na změnu připraveny. Problémy začaly paradoxně v Prackovicích, i když se sesuv nachází nad Litochovicemi. Téměř celá čtyřkilometrová trať je velice nestabilní, posouvá se. Vznikají a zanikají prameny, vznikají bažiny, lidem se vyvalují zdi a praskají domy.“

Dan Ťok se s případem bude teprve podrobně seznamovat: „Případ nedělala Skanska (Ťok je jejím šéfem – pozn. red.), takže já detailní věci neznám. Na ministerstvu ještě nejsem. Jsem přesvědčen, že první fáze bude do konce roku hotová. Potom by to mohlo být v první polovině příštího roku celé vyřešeno.“

Stavět se bude 24 hodin sedm dní v týdnu

Největším problémem českých silnic a dálnic je podle Ťoka hned několik věcí:

„Hlavně je potřeba zefektivnit chod ŘSD, pokračovat v projektové přípravě a dokončit modernizaci D1 v co možná nejkratším termínu způsobem, který by co nejméně omezoval řidiče.“

Budoucí ministr chce také prosadit, aby se na dálnicích pracovalo 24 hodin sedm dní v týdnu a navíc bezpečně z hlediska dopravy a lidí, kteří tam pracují.

3254438--delnici-odtezuji-zeminu-z-horni-casti-sesuvu-nad-rozestavenou-dalnici--1-620x465p0 3254435--delnici-odtezuji-zeminu-z-horni-casti-sesuvu-nad-rozestavenou-dalnici--1-950x0p0 3084361--sesuv-pudy-na-rozestavenem-useku-dalnice-d8-pri-povodnich-2013--1-610x426p0 3254436--pohled-z-horni-casti-sesunuteho-svahu--1-620x465p0


  •  

Napište první komentář

Přidat komentář

Váš e-mail nebude zobrazen veřejně.


*


*